А
Адаптація — пристосування організму або окремих його систем
до змін навколишнього середовища, величини і характеру фізичних навантажень.
Адаптивна фізична культура — напрям фізичної культури, об'єктом
пізнання, впливу й оздоровлення якого є хворі люди.
Аеробіка — система вправ у циклічних видах спорту, пов'язаних з проявом витривалості
(ходьба, біг, плавання і т. п.), яка спрямована на підвищення функціональних
можливостей серцево-судинної і дихальної систем; комплекс оздоровчих фізичних
вправ, котрі виконуються у супроводі музики. А. належить до великих форм занять
фізичними вправами.
Активний відпочинок — діяльність, яка передбачає чергування роботи
окремих м'язових груп організму, а також зміну її характеру та умов з метою
прискорення відновлювальних процесів.
Алгоритм розвитку рухової
дії в процесі навчання —
просування від незнання та невміння до досконалого і свідомого оволодіння
комплексом навичок на основі теоретико-практичних концепцій навчання: а —
незнання, невміння; б — знання
рухового завдання; в — уявлення про
рухову дію (її «образ»); г — рухове
вміння; ґ — рухова навичка; д — суперуміння (система навичок вищого
порядку).
В
Види спорту — сформовані й відокремлені в ході
розвитку спорту відносно самостійні складові змагальної діяльності, кожна з
яких характеризується своїм предметом змагань, особливим складом дій та способами
ведення спортивної боротьби (технікою і тактикою), певними правилами змагань.
Викладання — діяльність учителя в процесі навчання,
що полягає у постановці перед учнями пізнавальних завдань, повідомленні нових
знань, організації спостережень, теоретичних і практичних занять, керівництві
роботою учнів із засвоєння, закріплення й застосування знань, умінь та
навичок, у перевірці їхньої якості.
Витривалість — здатність протистояти фізичній втомі в
процесі м'язової діяльності. Розрізняють загальну і спеціальну В.
Вихідне положення — просторова характеристика техніки фізичних
вправ, яка визначається оптимальним взаєморозташуванням ланок опорно-рухового
апарату перед початком рухів і обумовлюється концентрованим втіленням
цілеспрямованої готовності до дій з метою наступного ефективного їхньої
виконання.
Виховання — процес цілеспрямованої, систематичної,
організованої і планомірної взаємодії вихователя і вихованця, під час якого
відбувається вплив на свідомість, підсвідомість, пізнавальну, емоційно-вольову
та мотиваційну сфери виховання з метою формування в останнього наукового
світогляду, високих моральних, громадських і професійних рис для становлення й
вдосконалення його особистості.
Виховання фізичних якостей — цілеспрямований вплив на розвиток
фізичних якостей людини за допомогою нормованих функціональних навантажень.
Відновлення — сукупність зворотних змін, які
відбуваються після припинення фізичних вправ у діяльності функціональних
систем, що забезпечували їхнє виконання. Розрізняють В. поточне (у ході
виконання вправ), швидке (відразу після припинення роботи (період повернення
кисневого боргу)), віддалене (протягом тривалого часу після виконання
тренувального навантаження), стрес-відновлення (після хронічних перенапружень).
Вікова періодизація (класифікація) — поділ цілісного життєвого циклу людини
на вікові відрізки (періоди), що вимірюються роками.
Втома — спричинене роботою тимчасове зниження
працездатності, що проявляється в суб'єктивному відчутті. Розрізняють
розумову, сенсорну, емоційну, фізичну В.
Г
Гіподинамія — знижена рухливість внаслідок зменшення сили
рухів.
Гіпокінезія — вимушене зменшення обсягу рухів унаслідок малої
рухливості (недостатня рухова активність).
Гнучкість — морфо-функціональна властивість опорно-рухового
апарату, яка обумовлює ступінь рухливості його ланок відносно одна одної
(здатність виконувати рухи з великою амплітудою). Розрізняють активну і пасивну
Г.
Д
Доза навантаження — певна величина навантаження, яка вимірюється
параметрами обсягу та інтенсивності.
Дозування навантаження — чітка регламентація обсягу та інтенсивності
навантаження.
З
Загальна фізична підготовка — процес фізичного виховання, який
спрямований на підвищення рівня фізичного розвитку, широкої рухової
підготовленості як передумов успіху в різних видах діяльності.
Загальна щільність уроку
(заняття) — відношення
педагогічно виправданих (раціональних) затрат часу до загальної тривалості
уроку.
Загальнодоступний (масовий)
спорт — діяльність,
спрямована на зміцнення здоров'я, вдосконалення в обраній спортивній спеціалізації,
підвищення своїх фізичних кондицій, загальної працездатності, досягнення
спортивних результатів масового рівня, що виражається у відповідних напрямках і
частинах спортивного руху. Складовими 3. С. є шкільно-студентський (зорієнтований
на досягнення базової фізичної підготовленості та оптимізацію загальної
фізичної дієздатності в системі освіти і виховання), професійно-прикладний (як
засіб підготовки до певної професії: військове і службове багатоборство,
пожежно-прикладний спорт, різні види боротьби та східних єдиноборств у спеціальних
військах і частинах), фізкультурно-кондиційний (як засіб підтримування
необхідного рівня працездатності, підвищення фізичної підготовленості
учасників масових офіційних змагань), оздоровчо-рекреативний (як засіб
здорового відпочинку, відновлення, оздоровлення організму та збереження
певного рівня працездатності) спорт.
Загально-методичні принципи
фізичного виховання —
вихідні положення, які відображають основні закономірності навчання і визначають
загальну методику процесу фізичного виховання. Складовими 3. П. Ф. В. є принцип
науковості, принцип свідомості й активності, принцип наочності, принцип
доступності й індивідуалізації, принцип систематичності, принцип міцності і
прогресування.
Загально-підготовчі вправи — рухові дії, які є переважно засобами загальної
підготовки спортсмена, що відображають при цьому особливості його спортивної
спеціалізації і спрямовані на створення основи для наступного вдосконалення у
спортивній діяльності: всебічний фізичний розвиток, становлення і поповнення
фонду рухових умінь та навичок, підвищення загальної працездатності, а також
прискорення відновлення після навантажень.
Загально-розвиваючі вправи — рухові дії, які є переважно засобами загальної
фізичної підготовки і спрямовані на всебічний розвиток фізичних якостей,
розширення функціональних можливостей органів та систем організму,
злагодженість їхнього прояву в процесі м'язової діяльності, збагачення рухового
досвіду.
Загартування — система процедур, що сприяє підвищенню
опору організму до впливу несприятливих факторів зовнішнього середовища.
Засоби фізичного виховання
та спортивного тренування — основні: фізичні вправи (зміст фізичних вправ, форма фізичних вправ),
допоміжні: оздоровчі сили природи (сонце, повітря, вода), гігієнічні фактори
(режим, харчування, громадська і особиста гігієна).
Здоровий спосіб життя — мобільне поєднання форм, способів
повсякденної життєдіяльності, що відповідають гігієнічним принципам,
покращують адаптивність та резистентність (здатність до опору) організму, сприяють
ефективному відновленню, підтримці і розвитку резервних можливостей,
оптимальному виконанню особистістю емоційно-професійних функцій.
Здоровий стиль життя —мотивований або неусвідомлений вибір поведінки
залежно від природного середовища, соціально-економічних умов, статі, віку,
освіти, рівня інтелектуального і фізичного розвитку особистості, якостей
індивіда, який веде здоровий спосіб життя.
Здоров'я — стан організму людини, коли функції всіх його
органів і систем урівноважені із зовнішнім середовищем та відсутні хворобливі
зміни.
Змагальна діяльність —специфічна рухова активність людини, що
здійснюється переважно в умовах офіційних змагань на межі психічних і фізичних
сил людини, кінцевою метою якої є встановлення суспільно значущих та особистих
результатів.
Змагальний метод — спосіб застосування фізичних вправ у формі
змагань, що передбачає зіставлення рухових можливостей в умовах упорядкованого
суперництва, уніфікацію предмета змагань, порядку боротьби за перемогу та.
оцінювання досягнень. 3. М .
належить до групи специфічних методів фізичного виховання (практичних методів
спортивного тренування).
Змагання — спеціальна сфера, в якій здійснюється діяльність
спортсмена, що дозволяє об'єктивно порівнювати певні його здібності і
забезпечує їхній максимальний Прояв.
Зміст фізичних вправ — сукупність фізіологічних, психологічних та
біомеханічних процесів, що відбуваються в Організмі людини під час виконання
певної вправи.
І
Ігрова діяльність — керована свідомістю внутрішня (психічна) і
зовнішня (фізична) активність людини, яка спрямована на досягнення перемоги над
суперником в умовах протиборства специфічними засобами при дотриманні
встановлених правил.
Ігровий метод — спосіб застосування фізичних вправ, який передбачає
організацію рухової діяльності на основі змісту, умов і правил гри. І. М.
належить до групи специфічних методів фізичного виховання (практичних методів
спортивного тренування).
Імітаційні вправи — рухові дії, які за кінематикою і координаційною
структурою відповідають характеру
основної вправи (певної спортивної дисципліни).
Інтенсивність навантаження —
кількість роботи, що виконана за одиницю часу.
К
Календар змагань — документ, який впорядковує змагання за метою,
завданнями, місцем і часом проведення, складом учасників, витратами коштів та
ін.
Класифікація урочних форм занять — розподіл у межах однієї системи на
взаємопов'язані групи і підгрупи (типи, види) відповідно до певних ознак.
Розрізняють К. У. Ф. 3. за ознакою основної спрямованості (уроки загальної
фізичної підготовки, уроки професійно-прикладної фізичної підготовки,
спортивно-тренувальні уроки, методично-практичні заняття), за ознакою
переважного вирішення завдань (уроки засвоєння нового матеріалу, уроки
закріплення й вдосконалення навчального матеріалу, контрольні уроки,
комбіновані уроки), за характером змісту занять (предметні уроки (на матеріалі
з одного розділу програми), комплексні уроки (на матеріалі з різних розділів
програми)) та ін.
Класифікація фізичних вправ — розподіл фізичних вправ у межах однієї
системи на взаємопов'язані групи і підгрупи відповідно до певних ознак.
Розрізняють К. Ф. В. за ознакою історично усталених систем фізичного виховання
(гімнастика; ігри; спорт; туризм), за їхнім значенням для вирішення освітніх
завдань (основні (змагальні); підвідні; підготовчі), за ознакою їхньої
переважної спрямованості на виховання окремих фізичних якостей
(швидкісно-силові види вправ; вправи циклічного характеру на витривалість;
вправи, які вимагають високої координації рухів; вправи, які вимагають
комплексного прояву фізичних якостей і рухових навичок в умовах зміни режимів
рухової діяльності, ситуації та форм дій), за ознакою спортивної спеціалізації
(змагальні; спеціально-підготовчі (підвідні, розвивальні, імітаційні); загально-підготовчі),
за ознакою біомеханічної структури рухів (циклічні; ациклічні; змішані) та ін.
Л
Лікарсько-педагогічні спостереження — дослідження, що проводяться спільно
лікарем та педагогом з метою оцінки впливу на організм фізичних навантажень,
встановлення рівня функціональної готовності і на підставі цього вдосконалення
навчально-тренувального процесу.
Літній табір відпочинку дітей — основний тип позашкільних
оздоровчо-виховних закладів, у яких організовується відпочинок школярів під час
літніх канікул.
М
Методика фізичного виховання — спеціальна галузь педагогіки, яка
упорядкована сукупністю методів, методичних прийомів, засобів і форм фізичного
виховання, що визначаються відповідною їм методологією.
Методи фізичного виховання — способи впорядкованої взаємозв'язаної
діяльності вчителя і учнів, які спрямовані на вирішення завдань освіти,
виховання, розвитку та оздоровлення. Розрізняють дві групи М. Ф. В.: специфічні
(методи чітко регламентованих вправ, ігровий метод, змагальний метод), які
характерні тільки для процесу фізичного виховання і загально-педагогічні
(словесні методи, наочні методи).
Моторна щільність уроку
(заняття) — відношення
часу безпосередньо використаного на рухову діяльність учнів до загальної тривалості
уроку.
Н
Навчальна програма — державний документ, який визначає цільові
настанови і загальні завдання педагогічного процесу: в загальноосвітній школі
— курсу фізичного виховання, у ДЮСШ — спортивного тренування з обраного виду
спорту; систему знань, умінь, навичок, які необхідно опанувати за конкретний
термін занять, перелік основних фізичних вправ та інших засобів, що
забезпечують вирішення поставлених завдань; рівень теоретичної, загально-фізичної
й спортивної підготовленості, виражений у залікових вимогах та навчальних
нормативах (тестових показниках), якого повинні досягнути учні щороку і після
завершення навчання в освітньому закладі.
Навчальний план — державний документ, який визначає загальну
тривалість занять з фізичного виховання (у загальноосвітній школі, навчальному
закладі), спортивної спеціалізації (в ДЮСШ та інших спортивних школах), розділи
(види) програмового матеріалу і кількість годин, відведених на вивчення кожного
із них за роками навчання.
Навчальний предмет
(дисципліна) —
педагогічно обґрунтована система наукових знань, практичних умінь та навичок,
що втілюють основний зміст і методи певної науки.
Навчання — планомірна, організована, спільна
двостороння діяльність учителів і учнів, спрямована на свідоме, міцне й
глибоке опанування останніми системою знань, умінь та навичок; процес, під час
якого набувається загальна освіта, формується та розвивається особистість
учня, його світогляд, засвоюється досвід людства і професійної діяльності.
Навчання руховим діям — педагогічний процес чуттєво-раціонального
пізнання і практичного оволодіння технікою фізичних вправ.
О
Обсяг навантаження — загальна кількість тренувальної роботи,
що виконана під час заняття (серії занять).
Оздоровчо-реабілітаційна
фізична культура —
спеціально спрямоване використання фізичних вправ у якості засобів лікування
хвороб і відновлення функцій організму, які були порушені або втрачені
внаслідок хвороб, травм, перевтоми та інших причин.
Оздоровчо-рекреативна
фізична культура —
відпочинок, відновлення сил за допомогою засобів фізичного виховання.
Організм людини — цілісна система, у якій всі органи
тісно пов'язані між собою і знаходяться в складній взаємодії; ця система здатна
до саморегуляції, підтримування гомеостазу, коригування та самовдосконалення.
Ординарний (повний) відпочинок — варіант
відпочинку, що забезпечує відновлення працездатності людини на початок
наступного заняття.
П
Пасивний відпочинок — відносний спочинок, відсутність активної
рухової діяльності.
Педагогічний контроль у фізичному вихованні — система заходів, яка забезпечує
перевірку запланованих показників фізичного виховання для оцінки засобів,
методів і навантаження, що застосовуються (визначення зв'язку між факторами
впливу і факторами змін). Розрізняють попередній, оперативний, поточний,
етапний, підсумковий П. К.
Перевтома — стійкі функціональні порушення в результаті надмірної
втоми, що не зникають при відпочинку.
Перенапруження — надмірне напруження, яке приводить до довготривалих
чи незворотних несприятливих змін в окремих органах і системах організму.
Розрізняють гостре і хронічне П.
Підготовчі вправи — рухові дії (їх поєднання, варіації),
які спрямовані переважно на розвиток рухових якостей та здібностей, що
необхідні для виконання основної дії (вправи).
Підсумковий контроль — система заходів, спрямованих на
з'ясування результатів педагогічного впливу за відносно тривалий період
(семестр, рік) з метою визначення успішності виконання річного плану-графіка
навчального процесу, ступеня вирішення поставлених завдань, виявлення
позитивних і негативних сторін процесу фізичного виховання та його складових.
План-графік навчального
процесу — документ
планування педагогічного процес} з фізичного виховання, який визначає найбільш
доцільну послідовність проходження матеріалу теоретичного і практичного розділів
навчальної програми за місяцями й тижнями протягом одного року (навчального —
у загальноосвітній школі і річного никлу спортивного тренування в ДЮСШ),
кількість годин, відведених на кожний розділ і розподіл часових затрат на
вивчення матеріалу за тижнями.
План-конспект уроку
(заняття) — документ
планування педагогічного процесу з фізичного виховання, у якому фіксується
повний деталізований план конкретного уроку: номер заняття за робочим планом,
завдання уроку, необхідні засоби для їхнього вирішення із зазначенням
параметрів навантажень і відпочинку для кожної вправи, організаційно-методичні
вказівки, матеріально-технічне забезпечення.
Планування фізичного
виховання — попередня
розробка і визначення на майбутню діяльність цільових настанов, завдань,
змісту, методики, форм організації та методів навчально-виховного процесу з
конкретним контингентом людей. Розрізняють перспективне (на тривалий термін),
поточне (етапне) (охоплює етапи роботи), оперативне (здійснюється найближчим
часом) П. Ф. В.
Позаурочні форми занять у фізичному вихованні — способи організації навчально-виховного
процесу, за яких заняття проводяться як учителем, так і самими учнями
(самостійно) з метою активного відпочинку, зміцнення або відновлення здоров'я,
збереження чи підвищення працездатності, розвитку фізичних якостей,
удосконалення рухових навичок та ін. Розрізняють малі: ранкова гімнастика,
увідна гімнастика, фізкультпауза, фізкультхвилинка, мікропаузи активного
відпочинку і т. п.; великі: заняття фізичними вправами у рамках розширеного
активного відпочинку (активні перерви в школі, туристичні походи, рухливі ігри
та ін.), самостійні тренувальні заняття за типом урочних (аеробіка, шейпінг,
калланетика, оздоровча ходьба і біг, атлетична гімнастика та ін.); змагальні:
офіційні змагання, відбіркові змагання, контрольні змагання П. Ф. 3.
Положення про змагання — документ, який визначає мету і завдання
змагань, місце та час проведення, характер керівництва змаганнями, вимоги до
учасників, програму змагань, способи проведення і визначення переможців, форми
документів й термін їхнього подання та ін.
Поточний контроль — система заходів, спрямованих на повсякденну
оцінку та порівняння результатів педагогічного впливу із запланованими і при
необхідності на оперативне усунення виявлених відхилень від плану (визначення
реакції організму учнів на навантаження після навчального заняття).
Правила змагань — документ, у якому чітко визначені умови
змагальної боротьби, що відбувається під контролем спортивних арбітрів,
способи фіксування результатів, визначення переможців і розподілу місць серед
учасників змагань.
Принципи фізичного виховання — основні теоретико-практичні положення,
які відображають загальні науково-педагогічні, фізіологічні та психологічні
закономірності діяльності людини відповідно до специфіки фізичного виховання.
Розрізняють загально-методичні і специфічні П. Ф. В.
Програма з предмета «Фізична
культура» («Основи
здоров'я і фізична культура», «Фізична культ/ра і здоров'я») — документ, який визначає систему нормативних
вимог до змісту і організації фізичного виховання на уроках фізичної культури,
до рівня фізичної освіти та фізичної підготовленості учнів.
Програми фізичного виховання
школярів — нормативні документи,
які регламентують коло завдань, розкривають зміст фізичного виховання учнів
загальноосвітніх навчальних закладів, визначають систему вимог до методів та
організації навчально-виховної роботи, прогнозують кінцеві результати навчання
й виховання конкретних контингентів дітей шкільного віку.
Пропаганда фізичної культури
і спорту — цілеспрямована
діяльність з поширення, популяризації та формування у населення фізкультурних
знань за допомогою сучасних засобів масової інформації з метою розвитку у
людей потреби до систематичних занять фізичними вправами, спортом і туризмом.
Процес навчання — специфічна форма пізнання об'єктивної
дійсності, оволодіння суспільно-історичним досвідом людства; двосторонній
процес взаємопов'язаних діяльностей учителя (діяльності викладання і діяльності
з організації й управління навчальною діяльністю учня) і діяльності учнів
(учіння), спрямований на оволодіння останніми системою знань з основ наук,
умінь та навичок їх практичного застосування і розвиток творчих здібностей.
Р
Ранкова гімнастика — систематичне виконання комплексу спеціально
підібраних фізичних вправ з метою поступової активізації фізіологічних функцій
організму після тривалого відпочинку (сну). Р. Г. належить до малих форм
занять фізичними вправами.
Режим дня — послідовне і поступове чергування неспання,
сну, харчування, різних видів діяльності.
Рекреація —широке поняття, пов'язане з відпочинком,
відновленням сил, використанням можливостей природи і т.п.
Релаксація — стан спокою, розслаблення в результаті зняття
фізичного та психічного напруження.
Розвиток фізичних здібностей — єдність успадкованих і педагогічно
спрямованих змін функціональних можливостей органів та систем організму.
Розклад занять — документ планування педагогічного процесу з
фізичного виховання, в якому фіксуються число, час і місце занять у загальному
тижневому режимі діяльності.
Розминка — комплекс фізичних вправ, які проводяться перед
більш-менш напруженою фізичною роботою з метою підвищення працездатності
організму. Розрізняють загальну і спеціальну Р.
Рухливість — здатність виконувати великий обсяг рухів з ефективним
використанням власних анатомо-фізіологічних даних, які знаходяться в прямій
залежності від еластичності сполучних тканин, сухожиль і м'язів, а також від
стану нервової системи, що впливає на працездатність м'язів та регулює їхні
координаційні функції.
Рухова активність — потреба в рухах, що проявляється у виконанні
певної кількості рухових актів. Розрізняють недостатню (гіпокінезія), надмірну
(гіперкінезія), оптимальну Р. А.
Рухова дія — цілеспрямований прояв людиною рухової активності,
за допомогою якої вирішуються рухові завдання.
Рухова навичка — оптимальний рівень володіння технікою дії, який
характеризується автоматизованим (під мінімальним контролем свідомості)
управлінням рухами, високою стійкістю та надійністю виконання.
Рухова реакція — усвідомлена рухова дія у відповідь на певний
сигнал. Розрізняють прості і складні Р.
Р.
С
Свята фізичної культури — масові видовищні заходи показового і
розважального характеру, які сприяють пропаганді фізичної культури, здорового
способу життя.
Сила — здатність людини долати зовнішній опір
або протидіяти йому за рахунок м'язових зусиль (напруження). Розрізняють
динамічну (напруження (функціональна активність) м'язів відбувається зі зміною
їхньої довжини) і статичну (напруження м'язів відбувається без зміни їхньої
довжини) С.
Система фізичного виховання — історично обумовлений тип соціальної
практики фізичного виховання, що включає світоглядні, теоретико-методичні,
програмово-нормативні і організаційні основи, які забезпечують фізичне
вдосконалення людей та формування здорового способу життя.
Спорт — власне змагальна діяльність, специфічною
формою якої є система змагань, що історично склалася в галузі фізичної культури
як спеціальна сфера виявлення та уніфікованого порівняння людських можливостей
(у вузькому розумінні); власне змагальна діяльність, спеціальна підготовка до
неї, а також специфічні стосунки, норми і досягнення у сфері цієї діяльності (у
широкому розумінні); дійовий фактор фізичного виховання, одна з основних форм підготовки
людини до трудової та інших суспільно необхідних видів діяльності, а поряд з
цим і один із важливих засобів етичного й естетичного виховання, задоволення
духовних потреб суспільства, зміцнення та розширення міждержавних,
міжрегіональних зв'язків (як багатогранне суспільне явище).
Спортивна діяльність — упорядкована організація діяльності
щодо забезпечення максимального оздоровлення і вдосконалення людини в галузі
спорту.
Спортивна медицина — галузь медицини, що вивчає здоров'я,
фізичний розвиток і функціональні можливості організму в зв'язку з впливом на
нього занять фізичною культурою та спортом.
Спортивна тактика — розділ загальної теорії спортивної
боротьби, що розглядає питання оптимізації змагальної діяльності, ведення
конкретного спортивного поєдинку (доцільні способи ведення змагальної діяльності
спортсменом (командою), які підпорядковані певному задуму і плану досягнення
змагальної мети).
Спортивна техніка — майстерність) — спосіб виконання
змагальної дії, який формується або вже сформований у спортсмена і
характеризується певним рівнем ефективного використання ним своїх можливостей
для досягнення спортивного результату.
Спортивне обладнання та
інвентар — спеціальні
вироби, які призначені для занять фізичною культурою і спортом.
Спортивне тренування (англ. ігаіпіщ —
вправляння, від ігаіп — виховувати, навчати) — спеціалізований
педагогічний процес, який будується на системі вправ і спрямований на
управління спортивним удосконаленням спортсмена, що обумовлює його готовність
до досягнення вищих результатів.
Спортивний рух — соціальна течія, спортивна практика в
галузі масового спорту і спорту вищих досягнень.
Спортивні споруди — окремі та комплексні об'єкти для занять
фізичною культурою і спортом. Складовими С. С. є основні споруди (головні
частини спортивних споруд, що призначені для проведення спортивно-тренувальної
роботи, змагань і оздоровчих заходів), допо міжні приміщення і споруди
(об'єкти, що призначені для обслуговування фізкультурників та спортсменів і
забезпечення експлуатації основних спортивних споруд), місця для глядачів
(трибуни, лави, сидіння та приміщення для обслуговування глядачів).
Спортивно-реабілітаційна
фізична культура —
спеціально спрямоване використання засобів фізичного виховання з метою відновлення
функціональних і адаптивних можливостей організму після тривалих періодів
великих тренувальних й змагальних навантажень, особливо при перевтомі та
ліквідації наслідків спортивних травм.
Спритність — здатність людини швидко, оперативно,
раціонально оволодівати новими руховими діями, успішно вирішувати рухові
завдання в умовах, що змінюються.
Т
Темп рухів — часова характеристика техніки фізичних
вправ, яка відображає частоту повторень циклів рухових дій або кількість рухів
за одиницю часу.
Теорія фізичного виховання — наука про загальні закономірності, які
визначають зміст і форми побудови фізичного виховання як педагогічно
організованого процесу, що є частиною загальної системи виховання людини.
У
Увідна гімнастика — організоване, систематичне виконання
спеціально підібраних фізичних вправ перед початком певної діяльності для
прискорення функціонування організму на більш високому рівні. У. Г. належить
до малих форм занять фізичними вправами.
Урочні форми занять у фізичному вихованні — способи організації навчально-виховного
процесу, за яких заняття проводяться вчителем з групою учнів постійного
складу, одного віку й рівня підготовленості упродовж точно встановленого часу,
за сталим розкладом. У. Ф. 3. включають уроки і спортивно-тренур.альні заняття.
Ф
Фізична культура — частина загальної культури людства, яка
являє собою творчу діяльність із засвоєння накопичених і створення нових
цінностей переважно у сфері фізичного розвитку, оздоровлення та виховання
людей.
Фізична освіта — системне засвоєння людиною раціональних способів
управління своїми рухами, набуття таким шляхом необхідного у житті фонду
рухових умінь, навичок і пов'язаних з ними знань.
Фізична підготовка —- педагогічний процес виховання фізичних
якостей і оволодіння життєво важливими рухами. Розрізняють загальну і
спеціальну Ф. П.
Фізичне виховання — вид виховання, специфічним змістом якого
є навчання рухам, виховання фізичних якостей, оволодіння спеціальними
фізкультурними знаннями і формування свідомої потреби у фізкультурних заняттях.
Фізичне здоров'я — стан організму людини, при якому оптимально
використовуються його захисні й адаптивні механізми; протистояння негативному
впливу середовища.
Фізичне навантаження — вплив фізичних вправ на організм
людини, що викликає активну реакцію його функціональних систем.
Фізичні вправи — рухові дії, які спрямовані на
реалізацію завдань фізичного виховання, сформовані та організовані за його
закономірностями.
Фізкультурна пауза — виконання фізичних вправ під час певної
діяльності з метою досягнення термінового активного відпочинку для профілактики
зниження працездатності упродовж робочого дня. Ф. П. належить до малих форм
занять фізичними вправами.
Фізкультурний рух — добровільне заняття
населення фізичними вправами і спортом, що ґрунтується на фізкультурно-спортивних
інтересах і проводиться самостійно та в організованих формах, участь у масових
фізкультурно-спортивних заходах, громадській фізкультурній роботі.
Фізкультурні хвилинки — короткочасні (до 3 хв.) перерви у певній
діяльності для виконання фізичних вправ з метою перепочинку та підтримки
працездатності упродовж робочого дня. Ф. X. належать до малих форм занять фізичними вправами.
Форми занять фізичними вправами — способи організації навчально-виховного
процесу, кожний з яких характеризується певним типом взаємозв'язку (взаємодії)
вчителя і учнів, а також відповідними умовами занять. Розрізняють урочні та
позаурочні Ф. 3. Ф. В.
Ш
Шейпінг — система фізичних вправ (переважно
силових) для жінок, що спрямована на корекцію фігури та покращання функціонального
стану організму (поєднання аеробіки з атлетичною гімнастикою). Ш. належить до
великих форм занять фізичними вправами.
Шкільний колектив фізичної
культури — самодіяльна
суспільна організація учнів, яка покликана сприяти родині і школі здійснювати
фізичне виховання дітей шкільного віку.
«Школа спорту» — система підготовки спортсмена, що
склалася на основі новітніх наукових досягнень і передової спортивної практики.
Щ
Щільність уроку (заняття) — відсоткове співвідношення відповідних
витрат часу. Розрізняють загальну і моторну Щ. У.
Комментариев нет:
Отправить комментарий